Behandeling reuma

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan honderd verschillende ziekten aan het ‘bewegingsapparaat’ (de gewrichten en omliggende weefsels).

Mensen met reuma hebben vaak veel pijn en last van stijfheid, veroorzaakt door ontstekingen en/of overbelasting. Hierdoor zijn zij veelal ook beperkt in hun dagelijks handelingen.

Iedereen kan reuma krijgen, ongeacht leeftijd, levenswijze of geslacht. Eén op de tien Nederlanders (ruim 1,6 miljoen) heeft langdurige reumatische klachten. Van de meeste vormen van reuma is de oorzaak nog niet bekend. Reuma is nog niet te genezen, maar vaak wel te behandelen met therapieën en/of medicijnen.

Welke vormen zijn er?

Zoals gezegd: er zijn meer dan 100 vormen van reuma. Ze zijn grofweg in te delen in drie groepen:

• ontstekingsreuma
  • artrose
  • weke-delenreuma

Van de meest bekende zijn brochures uitgegeven. Deze kunt u downloaden / bestellen via www.reumafonds.nl

Ontstekingsreuma

Hieronder vallen reumatische aandoeningen die zich kenmerken door langdurige gewrichtsontstekingen. Ruim 380.000 Nederlanders hebben chronische vormen van ontstekingsreuma.

Eén van de meest voorkomende vormen is reumatoïde artritis (RA). Bij RA is het afweersysteem van het lichaam ontregeld, waardoor er ontstekingen in de gewrichten ontstaan. De ziekte komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en begint meestal tussen het veertigste en vijftigste levensjaar.

Een andere vorm van ontstekingsreuma is de ziekte van Bechterew. Deze kenmerkt zich door ontstekingen in de gewrichten van de wervelkolom en het bekken. Deze ontstekingen kunnen leiden tot het vastgroeien van de wervels in de rug. De ziekte komt vaker voor bij mannen dan bij vrouwen.

Ook systeemziekten vallen onder ontstekingsreuma. Hierbij komen de ontstekingen niet alleen voor in gewrichten, maar ook in onder meer de nieren, huid en slijmvliezen, longen en hart. Een enkele vorm kan levensbedreigend zijn. Enkele systeemziekten zijn: systemische lupus erythematosus (SLE), sclerodermie en het syndroom van Sjögren.

Artrose

Artrose is een reumatische aandoening waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en op den duur zelfs kan verdwijnen.

Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën en heupen.

In totaal zijn er in Nederland zo’n 650.000 mensen met artrose. Onder ouderen is artrose de meest voorkomende gewrichtsaandoening. Maar er zijn in Nederland naar schatting ook 25.000 jonge patiënten (tussen de 25 en 44 jaar) met artrose.

Weke-delenreuma

Bij deze groep aandoeningen zijn niet de gewrichten, maar de omliggende weefsels als kapsels, spieren, banden, slijmbeurzen, tussenwervelschijven en pezen. Ze zijn niet ontstoken maar overbelast.

Bekende vormen zijn fibromyalgie en tendinitis (peesontsteking). Fibromyalgie komt veel voor en kenmerkt zich door langdurige pijn in spieren, peesaanhechtingen en banden.

Een half miljoen Nederlanders heeft een chronische vorm van weke-delenreuma.

Behandeling reuma

Wilt u meer weten over hoe fysiotherapie kan helpen bij reuma?