Kaakproblematiek

Het kaakgewricht is een complex gewricht. Het is het enige gewricht dat een zogenaamde ‘gepaarde beweging’ maakt, d.w.z. de bewegingen van het linker kaakgewricht zijn afhankelijk van die van het rechter en omgekeerd. Open en dichtdoen van de mond, maar ook zijdelingse bewegingen van de onderkaak worden mogelijk gemaakt door een combinatie van draai- en schuifbewegingen van het linker- en rechter kaakgewricht. In het gewricht ligt ook nog een kraakbeenschijfje, wat zou moeten zorgen voor een soepel verloop van de bewegingen. Rondom het gewricht bevindt zich tevens een kapsel. De bewegingen van de onderkaak worden gemaakt door een ingewikkeld samenspel van kauwspieren die op diverse plaatsen aan de schedel vastzitten.

Welke kaakproblematiek komt voor?

De verzamelnaam voor problematiek aan de kaak is CMD (Cranio Mandibulaire Dysfunctie). Dit gaat vaak gepaard met tandenknarsen, of -nog vaker- met het klemmen of vastzetten van de kaken met de spieren. De volgende dysfuncties zijn bekend:

• Knappen van het gewricht,
  • Pijnklachten uitgaande van de spieren,- aanhechtingen en pezen van het kauwapparaat. Deze pijn is soms door de gehele gelaatshelft te voelen en kan gepaard gaan met nekklachten en hoofdpijn,
  • Slijtage, vaak ook gepaard gaande met spieroverbelasting,
  • Artritis: Een pijnlijke ontsteking van het gewricht,
  • Verminderde mondopening, vaak ook een gevolg van toegenomen spierspanning.

Het meest voorkomende probleem bij CMD is de overmatige spierspanning van de kauwspier door klem- en knarsgewoonten. Deze zijn redelijk eenvoudig te verhelpen door middels van fysiotherapeutische behandelingen. Dit gebeurt door bewustwording van het klemmen of knarsen en het verminderen van de spierspanning middels dry needling, massage en ontspanningsoefeningen. De extra gevolgen van CMD , bijv. hoofd- en nekpijn, maar ook bewegingsstoornissen van de kaakgewrichten (te veel of te weinig beweeglijkheid of ongecoördineerd bewegen ) kunnen eveneens met behulp van fysiotherapie behandeld worden.