Dry Needling

Dry needling is een relatief nieuwe behandelmethode van de fysiotherapeut. Het is een behandeling, welke zich kenmerkt door het inbrengen van speciale gesteriliseerde acupunctuurnaalden, op specifieke plaatsen. Deze plaatsen worden myofaciale triggerpoints, of spierverhardingen genoemd. In de volksmond zouden dit knopen genoemd kunnen worden. Het doel is het wegnemen of verlichten van pijn en andere sensaties. Dry needling is een ‘droge’ techniek, wat betekent dat er geen vloeistoffen worden ingespoten.

Dry needling is niet hetzelfde als acupunctuur.

Bij acupunctuur worden vaak oppervlakkig meerdere naalden in het lichaam gezet, die daar enige tijd blijven zitten en invloed hebben op de ’energie’ in het lichaam. Dry needling gebruikt meestal één naald, waarmee kortdurend de spier wordt geprikkeld op het eerder genoemde triggerpoint.

Wat is een ‘triggerpoint’ ?

Een triggerpoint is een drukpijnlijke plek (knoop) in een spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak uitstralende pijn kan veroorzaken.

Triggerpoints kunnen zich uiten in:

– lokale pijn of stijfheid, al dan niet gecombineerd met uitstralende pijn,
– verminderde beweging in de bijbehorende gewrichten,
– verminderde kracht in de betrokken spier(en)

Hoe voelt dry needling aan?

Het inbrengen van het naaldje voelt u bijna niet. Als het juiste triggerpoint aangeprikt wordt, spant de spier zich even kort aan. Dat geeft een soort ‘kramp’ gevoel of drukgevoel. Daarna ontspant de spier zich meestal direct en kunt u zich gemakkelijker bewegen. Vaak voelt het behandelde gedeelte wel wat vermoeid / stijf aan, maar dat is meestal van korte duur.

Waar richt de behandeling zich op?
De behandeling is gericht op het uitschakelen van deze triggerpoints. Via het gericht aanprikken met een naaldje worden deze punten in de spier(en) ontspannen. Bij langdurige klachten zal de therapeut vaak meerdere spieren behandelen in uw arm of been, alsmede de spieren rond de wervelkolom. Om het behaalde resultaat te behouden krijgt u gerichte oefeningen mee. Dry needling kan worden toegepast bij: stijve spieren en gewrichten (bv. na een sportblessure, aanrijding, operatie of na immobilisatie, RSI / CANS, klachten van nek, schouder, arm, elleboog (b.v tennis – / golfersarm), onderarm, pols, klachten van de lage rug, heup, knie, onderbeen, hielspoor en andere voetklachten.

Wat kost dry needling?

Deze methode is een onderdeel van een normale fysiotherapie behandeling. Indien u aanvullend verzekerd bent worden de kosten vergoed door uw zorgverzekeraar.

Dry Needling binnen onze praktijk

Hoewel Judith van de Graaf en Kornee Peute zich pas onlangs hebben begeven op het pad van de dry needling, zijn zij al snel enthousiast geraakt over de mogelijkheden van deze therapie en zijn zij vastbesloten zich hierin verder te gaan onderleggen. In juni 2014 zullen we de cursus over de toepassingen op de wervelkolom gaan volgen.